رشته جامعه شناسی یکی از شیرین ترین رشته های علوم انسانی است که در زیرمجموعه علوم اجتماعی قرار می گیرد و با زندگی اجتماعی انسان ها سروکار دارد و رفتار انسان ها را در جوامع بشری بررسی و ارزیابی می کند.

مطالعه جامعه از دیرباز بخشی از اندیشه های دانشمندان و اندیشه ورزان بزرگ را به خود اختصاص داده و بیشتر فیلسوفان درباره آن اظهار نظر می کردند. اندیشمندانی نظیر ارسطو، افلاطون، فارابی، ابن خلدون، ابن مسکویه، و … آراء و اندیشه های خود را درباره جامعه و زندگی در آثار خود به جا گذشته اند. با وجود تلاش های اندیشمندان جامعه شناسی به مثابه یک علم از قرن هیجدهم و نوزدهم میلادی به وجود آمد که بر اندیشه های فیلسوفان یونانی استوار بود. 

علم مطالعه جامعه یک علم اجتماعی شامل مطالعه زندگی اجتماعی مردم، گروه‌ها و جوامع است. مطالعه رفتار ما به عنوان موجودات اجتماعی که همه چیز را از تجزیه و تحلیل تماس‌های کوتاه بین افراد ناشناس در خیابان، تا مطالعه فرایندهای اجتماعی جهانی پوشش می‌دهد

در واقع جامعه شناسی مطالعه جامعه انسانی، منشأ، کارکردها و مشکلات آن است. این رشته بر روابط بین مردم، گروه‌ها، کلاس‌ها، سازمان‌ها و فرهنگ‌ها تمرکز دارد.