این ویدئو به معرفی رشته مدیریت مالی، دروس اصلی و پایه دانشگاه و مشاغل مرتبط با آن پرداخته است.

در یک تعریف کلان می‌‌توان مدیر مالی را یکی از ارکان اصلی هر سازمان یا شرکت (اعم از دولتی، خصوصی یا سهامی عام) در نظر گرفت که همپای مدیر اجرایی، مدیر نیروی انسانی و سایر مدیران، شرکت را در حرکت به سمت اهداف خود راهبری می‌کند. مدیر مالی ضمن نظارت بر درآمدها و هزینه‌‌های شرکت، منابع مالی سازمان اعم از وجوه نقد، دارایی‌‌های سرمایه‌‌ای، اوراق بهادار و… را در جهت اهداف سازمان به صورت کارا و اثربخش هدایت می‌کند.

این حوزه همان‌‌گونه که از نام آن نیز پیداست، ترکیبی از مدیریت و مالی است. حتی گاهی این‌گونه نیز گفته می‌‌شود که در مدیریت مالی، اصول عمومی مدیریت در منابع مالی اعمال می‌شود.

مدیر مالی یک شرکت ضمن مشخص کردن دارایی‌‌‌‌های ثابت، سرمایه‌‌ای و جاری، تصمیماتی را در حوزه تامین وجوه، اخذ وام یا سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌کند که این تصمیمات در رشد، رقابت و حتی بقای سازمان نقشی کلیدی را ایفا می‌کند. لذا اغلب سازمان‌‌های متوسط یا بزرگ در انتخاب فرد مناسب برای این ایفای این نقش، حساسیت بسیار زیادی به خرج داده و به دنبال افراد مستعد و با سابقه می‌‌گردند.

این رشته برای افرادی مناسب است که ضمن علاقه به کار با اعداد و ارقام، به مفاهیم مالی، اقتصادی و سرمایه‌گذاری نیز علاقه داشته باشند. پیشنهاد می‌‌شود نگاهی به یک صورت مالی بیندازید. هر شرکت به صورت دوره‌‌ای صورت‌‌های مالی خود را تهیه و بررسی می‌‌کند. هریک از عناوین و مفاهیم این صورت‌‌های مالی از دغدغه‌‌های مدیر مالی سازمان بوده و تلاش در بهبود آن از وظایف مستقیم ایشان است.